‘𝐇𝐨𝐞 𝐡𝐞𝐛 𝐣𝐞 𝐨𝐧𝐬 𝐜𝐨𝐧𝐭𝐚𝐜𝐭 𝐯𝐚𝐧𝐝𝐚𝐚𝐠 𝐞𝐫𝐯𝐚𝐫𝐞𝐧?’
Met deze vraag probeer ik geregeld mijn cliënten uit te nodigen om open te spreken over ons contact.
Geregeld krijg ik een antwoord in de trant van;
‘𝐏𝐫𝐢𝐦𝐚, 𝐡𝐞𝐭 𝐯𝐞𝐫𝐥𝐢𝐞𝐩 𝐠𝐨𝐞𝐝. 𝐄𝐫 𝐢𝐬 𝐧𝐢𝐤𝐬 𝐰𝐚𝐭 𝐢𝐤 𝐯𝐞𝐫𝐯𝐞𝐥𝐞𝐧𝐝 𝐯𝐨𝐧𝐝 𝐨𝐟𝐳𝐨’.
En dan merk ik dat ik stiekem wat teleurgesteld ben in het effect mijn vraag.
Ik probeer een veilige sfeer te creëren waarin in alle openheid gesproken kan worden over ons contact, maar ik heb het vermoeden dat mijn vraag een sociaal wenselijk antwoord uitlokt.
In het boek ‘Interpersonal Process in Therapy’ van Edward Teyber en Faith Holmes Teyber wordt aangeraden na het antwoord van een cliënt het volgende te zeggen (vrij vertaald, want Engels boek).
‘𝐅𝐢𝐣𝐧 𝐝𝐚𝐭 𝐣𝐞 𝐡𝐞𝐭 𝐳𝐨 𝐡𝐞𝐛𝐭 𝐞𝐫𝐯𝐚𝐫𝐞𝐧. 𝐈𝐤 𝐳𝐨𝐮 𝐡𝐞𝐭 𝐟𝐢𝐣𝐧 𝐯𝐢𝐧𝐝𝐞𝐧 𝐚𝐥𝐬 𝐰𝐢𝐣 𝐝𝐢𝐫𝐞𝐜𝐭𝐞𝐫 𝐨𝐯𝐞𝐫 𝐨𝐧𝐬 𝐜𝐨𝐧𝐭𝐚𝐜𝐭 𝐤𝐮𝐧𝐧𝐞𝐧 𝐬𝐩𝐫𝐞𝐤𝐞𝐧 𝐝𝐚𝐧 𝐠𝐞𝐛𝐫𝐮𝐢𝐤𝐞𝐥𝐢𝐣𝐤 𝐢𝐬 𝐢𝐧 𝐡𝐞𝐭 𝐝𝐚𝐠𝐞𝐥𝐢𝐣𝐤𝐬 𝐥𝐞𝐯𝐞𝐧. 𝐃𝐚𝐭 𝐰𝐞 𝐤𝐮𝐧𝐧𝐞𝐧 𝐬𝐩𝐫𝐞𝐤𝐞𝐧 𝐨𝐯𝐞𝐫 𝐰𝐚𝐭 𝐠𝐨𝐞𝐝 𝐞𝐧 𝐧𝐢𝐞𝐭 𝐠𝐨𝐞𝐝 𝐯𝐨𝐞𝐥𝐭 𝐛𝐢𝐧𝐧𝐞𝐧 𝐨𝐧𝐬 𝐜𝐨𝐧𝐭𝐚𝐜𝐭. 𝐖𝐚𝐬 𝐞𝐫 𝐯𝐚𝐧𝐝𝐚𝐚𝐠 𝐢𝐞𝐭𝐬 𝐰𝐚𝐭 𝐧𝐢𝐞𝐭 𝐡𝐞𝐥𝐞𝐦𝐚𝐚𝐥 𝐠𝐨𝐞𝐝 𝐯𝐨𝐞𝐥𝐝𝐞? 𝐀𝐥𝐬 𝐝𝐚𝐭 𝐳𝐨 𝐢𝐬 𝐳𝐨𝐮 𝐡𝐞𝐭 𝐡𝐞𝐥𝐩𝐞𝐧 𝐚𝐥𝐬 𝐰𝐞 𝐞𝐫𝐨𝐯𝐞𝐫 𝐳𝐨𝐮𝐝𝐞𝐧 𝐩𝐫𝐚𝐭𝐞𝐧.’
Deze tekst zet me aan het denken. Communicatie binnen therapie is anders. Wat in sociaal contact in het dagelijks leven ongebruikelijk is, is binnen therapie wenselijk. Maar cliënten weten dat vaak niet, dus moeten wij het uitleggen.
Hoe lukt het jou om cliënten open te laten spreken? Ben je hier net als ik zoekende in of heb je nog goede tips hoe jij ervoor zorgt dat deze openheid er wel is?
Ook lezen? Kan je ‘m lenen? Vriendelijk voor de planeet en je portemonnee. 🌍 Of koop het boek (tweedehands) via deze affiliatelink:
Samenvatting van “Interpersonal Process in Therapy”
Therapie die daadwerkelijk verandering teweegbrengt, moet authentiek betrokkenheid tonen bij jou, de therapeut. ‘Interpersonal Process in Therapy’ brengt verschillende theorieën samen in een samenhangend kader dat zich richt op de therapeutische relatie. Het biedt praktische manieren om met je cliënten om te gaan, en het behandelt en verlicht de zorgen die nieuwe therapeuten vaak hebben, zoals de angst om fouten te maken. Daarnaast geeft het duidelijke richtlijnen voor effectieve (en ineffectieve) manieren om een werkalliantie tot stand te brengen, weerstand aan te pakken en breuken in de therapeutische relatie op te lossen, cliënten te helpen de overgang te maken van oppervlakkige gesprekken naar hun kernproblemen, om te gaan met de pijnlijke gevoelens van cliënten, een focus voor behandeling te ontwikkelen, en meer. Met nieuwe casusvoorbeelden en bijgewerkt onderzoek biedt de zevende editie uitgebreide klinische voorbeelden en voorbeeldgesprekken tussen therapeut en cliënt om je een kijkje te geven in de therapeutische ruimte.
“Interpersonal Process in Therapy” op Storytel
Een groot gedeelte van de boeken die ik deel, heb ik via Storytel als luisterboek geluisterd. Het is een fijne app voor luisterboeken en e-books. Je betaalt een laag vast maandbedrag, wat je toegang geeft tot heel veel Nederlandse en Engelse boeken. Dit maakt het een betaalbaar alternatief voor het kopen van boeken. Lees hier mijn review van Storytel.
Dit boek is nog niet beschikbaar op Storytel op het moment dat deze blog is geschreven. Het aanbod op Storytel blijft zich uitbreiden, dus kijk zeker eens of het boek er nu wel op staat.
Probeer Storytel nu zelf uit tijdens de gratis proefperiode door op de onderstaande banner te klikken.
0 reacties